Spustili sme Akadémiu!
Hlavnou motiváciou sociálneho podnikania je prosperujúca komunita a spoločnosť, ktorá funguje zodpovednejšie, rovnocennejšie a spravodlivejšie. Sociálna ekonomika zohráva dôležitú úlohu…
Aká bola vaša motivácia založiť organizáciu, začať realizovať váš projekt?
Chuť realizovať naše aktivity pre ľudí so zrakovým postihnutím i myšlienku založenia našej organizácie Stopka v nás naštartoval náš nesúhlas so stavom inklúzie ľudí so zdravotným postihnutím. Mali sme pocit, že sa viac riešia akademické debaty o tom, ako by inklúzia mala vyzerať, než realizácia praktických riešení, ktoré zlepšujú život ľudí s postihnutím. My konkréte sa venujeme nevidiacim.
Náš najznámejší projekt sa nazýva Corvus, a je to set aplikácií na sprístupnenie bezdotykových mobilných telefónov Android nevidiacim. Príchod moderných smartfónov totiž začal nevidiacich paradoxne izolovať viac ako staré vyradené tlačidlové telefóny. Bezdotykové smartfóny nevidiaci používajú s problémami, a tak sú odrezaní od informácií, ktoré má bežný človek non-stop k dispozícii v telefóne.
Aké aktivity vo vašej organizácii realizujete?
Spoločným menovateľom našich aktivít je uplatnenie ľudí so zrakovým postihnutím a podpora ich plnohodnotného života.
To robíme jednak tým, že im/nám dávame prácu napr. v keramicko-remeselnej dielni, pri včelách, pri našich vzdelávacích aktivitách, ktoré samotní nevidiaci u nás pripravujú a pôsobia v nich ako lektori. Vyvíjame kompenzačné i didaktické pomôcky, pričom tou najdôležitejšou a najznámejšou je už spomínaný set aplikácií Corvus. Donedávna sme prevádzkovali čajovňu.
Práve vytváraním pomôcok ako je Corvus prispievame aj k plnohodnotnejšiemu životu aj nevidiacich a slabozrakých, ktorí priamo u nás nepracujú. Corvus používajú nevidiaci, ale aj seniori u nás, v Česku, Nemecku, Poľsku, či Taliansku.
Koľko vás je v pracovnom tíme?
V Stopke je momentálne zamestnaných na plný úväzok 6 zamestnancov, ale máme napríklad i troch „dohodárov“ a mnoho ďalších ľudí, spolupracujúcich s nami pravidelne, či podľa potreby na dobrovoľníckej báze.
Pod akou právnou formou pôsobíte?
Pôsobíme ako nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby. Ako zakladatelia máme založenú aj spoločnosť s ručením obmedzeným, prostredníctvom ktorej distribuujeme naše pomôcky. Tak sa naša nezisková organizácia môže sústrediť výhradne na svoju všeobecne prospešnú službu v podobe tvorby pomôcok. Zároveň nehrozí, že by vďaka predaju pomôcok distribútorom spadli aj ostatné služby Stopky n.o. do režimu platby DPH, čo by ich výrazne a hlavne zbytočne predražilo.
Ako vaše aktivity financujete – koľko % vášho financovania tvoria dary, granty, zdroje z hospodárskej činnosti či podnikania?
Asi tretinu našich príjmov tvoria príspevky na podporu zamestnávania osôb so zdravotným postihnutím, tretinu tvoria prostriedky získané z rôznych grantov a fundrasingu, a tretinu príjmov máme z vlastnej hospodárskej činnosti a podnikania.
Tento pomer sa ale v roku 2019 určite výrazne zmení. Jednak sme boli úspešní pri podaní žiadosti o príspevok z EÚ na vývoj novej kompenzačnej pomôcky a jednak sa zvyšuje i podiel z predaja našich produktov a služieb.
Čo sa vám podarilo dosiahnuť či zmeniť, aké sú vaše úspechy?
Nevidiacim sme priniesli kus samostatnosti do života, ale aj ukázali spôsob, akým sa môžu sami pričiniť o riešenie svojich problémov. A vidiacim, že existuje veľká skupina ľudí, na ktorú treba myslieť v každodennom živote (pri poskytovaní služieb, tvorbe výrobkov…), a to nielen v čase konania benefičných zbierok. Myslím, že naše služby a produkty nie sú len o službách a produktoch, ale snažíme sa nimi meniť i myslenie celej spoločnosti.
V Stopke sme za naše projekty získali mnoho ocenení. Asi najprestížnejšie sa týkali Corvusu, s ktorým sme sa až dvakrát dostali do finále prestížnej súťaže Startup Awards, získali sme prvé miesto v kategórii Technology for Good najväčšieho slovenského StartUp inkubátora realizovaného v roku 2016 ImpactHubom v Bratislave, ale získali sme dokonca i prvé miesto v kategórii Society prestížnej svetovej súťaže World Sumit Awards.
Aj naše ďalšie aktivity boli viackrát ocenené, či už za nápad, kvalitu práce… Veľmi si ceníme napr. Mimoriadnu cenu Nadácie Orange, v ktorej bola zohľadnená celá šírka našich aktivít a náš pohľad na inklúziu ľudí s postihnutím. Naším hlavným úspechom ale je, že ľudia si žiadajú naše aktivity i produkty, a že sa ku nám opakovane vracajú.
Ako vyhľadávate vašu cieľovú skupinu, cez aké kanály komunikujete?
To záleží od toho, pre ktorú našu službu či produkt. K nevidiacim sa dostávame prostredníctvom špecializovaných poradenských inštitúcií a distribútorov kompenzačných pomôcok. Novo-nevidiaci, ktorí sa začínajú obzerať po riešení svojej zmenenej situácie, sa totiž viac obracajú na inštitúcie, ako na internet, s ktorým zo začiatku ešte nevedia pracovať.
Ale teraz skúšame na sociálnych sieťach zacieliť svoju propagáciu aj na ich rodinných príslušníkov, ktorí hľadajú pre svojich príbuzných pomoc. A potom veľa nových klientov k nám priviedli práve naši spokojní zákazníci.
Cez aké kanály vaše produkty predávate vaše produkty – Corvus, ale aj med a keramiku?
Máme vyskúšané už asi všetko. Od predaja na medzinárodných výstavách, či cez distribútorov a odborné poradenské inštitúcie, kde realizujeme najmä distribúciu nášho Corvusu, až po predaj keramiky na trhoch a jarmokoch. Med predávame priamo susedom našich včelníc, ľuďom z dedín, kde ich máme, ale aj cez internet a vyskúšali sme si dokonca i adopčný systém, kedy máme skupinu adopcov) našich úlikov, čo je vynikajúca vec pre včelárov, lebo je tam priame napojenie na koncového zákazníka bez cenového ubíjania zo strany sprostredkovateľov – obchodníkov.
Ako vaše produkty zlepšujete?
No ako sa len dá. Základ je komunikovať. Komunikovať s cieľovou skupinou, s distribútormi, partnermi, spolupracovníkmi. Na začiatku sme realizovali nápad z vlastného popudu, ale dnes nám už oni ukazujú smer.
Hlavnou motiváciou sociálneho podnikania je prosperujúca komunita a spoločnosť, ktorá funguje zodpovednejšie, rovnocennejšie a spravodlivejšie. Sociálna ekonomika zohráva dôležitú úlohu…
Slovenskí tínedžeri zabojovali online v celosvetovej súťaži v sociálnom podnikaní, poznáme víťaza národného finále Social Innovation Relay, ktorý postúpil do globálneho finále….
Aká bola vaša motivácia začať s projektom Včelí kRaj a založiť neziskovú organizáciu? Chceli sme realizovať aktivity, ktoré nás bavia…